CUM NE PUTEM IMBUNATATI POSTURA

Nu intotdeauna tinem cont zilnic de adoptarea unei posturi corecte si de mentinere a sanatatii spatelui, dar in momentul in care apar durerile de spate, incepem sa acordam o importanta mai mare in mentinerea posturii.

Putem defini postura ca fiind functia responsabila de proiectia in spatiu a corpului omenesc, fiind rezultatul actiunii sinergice intre sistemul nervos (elementul activ al posturii) si aparatul locomotor (elementul pasiv).

De asemenea, prin postura intelegem multitudinea de pozitii, miscari sau atitudinii ale corpului, in timpul desfasurarii diverselor activitati.

Cele mai importante cauze ale deficitului postural pot fi:

  • Dezechilibru intre cele 2 forte contrare care actioneaza asupra organismului, in ortostatism, dar si in miscare si anume:- forta gravitationala, care atrage greutatea corpului spre pamant; si actiunea comuna a fortelor musculare si ligamentare
  • Atitudini vicioase pe termen lung (pozitie incorecta la birou, in masina etc.)
  • Reducerea activitatii fizice
  • Accelerarea brusca a procesului de crestere la copii peste 9 ani
  • Stresul sau problemele emotionale
  • Obezitatea

Postura deficitara are cele mai mari efecte asupra coloanei vertebrale, consecinta acesteia fiind cresterea sarcinii aparatului stabilizator al coloanei vertebrale pentru mentinerea corpului in echilibru, ducand la aparitia oboselii si a durerilor de spate.

Imaginea generala a pozitiei deficitare a corpului este urmatoarea:

  • Capul: prezinta o tendinta de aplecare in fata si in jos relevand o insuficienta a musculaturii cefei
  • Trunchiul: are tendinta la flexie
  • Centura scapulara:  intalnim umerii cazuti, si bascularea spre lateral a scapulei-insuficienta sustinatorilor centurii scapulare
  • Bazinul: tendinta la flexie, exagerarea lordozei lombare- insuficienta musculara a muschilor drept abdominal si marele fesier


Deficientele functionale ale coloanei vertebrale:

  • In plan sagital- cifoza patologica si hiperlordoza
  • In plan frontal-scolioza

Kinetoterapia este modalitatea de baza prin care putem interveni asupra elementelor pasive ale functiei posturale, prin intermediul exercitiului fizic, care reprezinta cea mai noninvaziva forma de miscare.

Rolul kinetoterapiei :

  • Corectarea dezechilibrelor vertebrale- scolioze, hiperlordoze, hipercifoza, si a atitudinilor vicioase
  • Reducerea durerilor, a sindroamelor de durere vertebrala, nevralgii cervicobrahiale • Asuplizarea muschilor si tonifierea acestora
  • Restabilirea functionalitatii coloanei vertebrale
  • In cazul hiperlordozelor, tonifierea in regim de scurtare a muschii spatelui, tonifiere in regim de alungire a muschilor abdominali si ai toracelui.
  • In cazul scoliozelor, tonifierea in regim de scurtare a musculaturii de partea convexitati, tonifierea in regim de alungire a musculaturii de partea concavitatii

De asemenea, exista si metode inovatoare de corectare a posturii, cum ar fi reeducarea posturala globala. Aceasta metoda se adreseaza persoanelor cu deviatii posturale in principal, dar si pentru tratamentul tuturor afectiunilor musculoscheletice.

Fizioterapia poate ajuta impreuna cu kinetoterapia la imbuntatirea posturii, beneficiile acesteia fiind:

  • Scaderea durerii
  • Stimularea circulatiei sanguine
  • Reducerea deficientelor functionale
  • Tonifierea musculara si a pielii

Sfaturi in mentinerea posturii:

  • Indreapta-ti spatele
  • Ai grija ce incaltaminte porti
  • Nu ezista sa faci exercitii care iti intaresc musculatura spatelui
  • Ai grija cum stai la birou
  • Ai grija cum te uiti la telefon

Daca simti ca manifesti dureri la nivelul spatelui sau stii ca adopti o postura incorecta, iti recomandam sa incerci sa faci exercitii de corectare a acesteia de minim 3 ori pe saptamana. Trebuie sa fii intotdeauna atent la pozitia corpului si sa practici exercitii care iti vor imbunatatii chiar si stima de sine pe langa sanatate.



sursa-clinicamasaya.ro